INNOWACJA PEDAGOGICZNA
„ Świetlica-pociągiem do wiedzy”
Autor innowacji: Justyna Domecka
Autorzy adaptacji innowacji do warunków szkoły:
Justyna Domecka, Galina Pienszka, Violetta Rutkowska, Hanna Piaszczyńska, Wioleta Bellwon, Dagmara Tarkowska
Czas realizacji: 02.10.2017 – 21.06.2018
Czas trwania innowacji: rok szkolny 2017/2018
Zakres innowacji: Działaniami innowacyjnymi objęte zostaną wszystkie grupy świetlicowe (klasy 0-IV)
Cel główny: Stworzenie w świetlicy szkolnej przestrzeni do twórczego rozwoju dzieci, rozbudzenie w nich ciekawości świata po przez przeformułowanie i unowocześnienie zajęć.
Cele operacyjne:
- Podążanie za ciekawością dzieci, co podniesie w ich oczach atrakcyjność podejmowanych tematów;
- Zwrócenie odpowiedzialności za poszukiwanie nowych form zajęć wychowawcom świetlicy;
- „odświeżenie” podejścia do zajęć świetlicowych;
- Zbudowanie atmosfery zaciekawienia i radości z poznawania świata.
Organizacja innowacji
Przewiduje się następującą ścieżkę realizacji innowacji:
- Analiza dotychczasowych form pracy świetlicy
- Opisanie charakterystyki innowacji, zapoznanie zespołu świetlicowego z planowanymi zmianami
- Uzyskanie aprobaty Dyrektora Szkoły oraz Rady Pedagogicznej
- Powołanie zespołu, który spotykać się będzie co kwartał, aby monitorować zmiany i będzie odpowiedzialny za opracowywanie kolejnych etapów edukacyjnych.
- Ustalenie godziny codziennej pracy własnej uczniów stosownie do potrzeb grupy
- Przyjęcie zasady, iż nad większymi projektami pracujemy raz w tygodniu w czwartek. Mniejsze prace wykonujemy na bieżąco
- Do zadań autora innowacji należy wprowadzenie do innowacji, inspirowanie zespołu, monitorowanie pomysłów oraz wprowadzanie nowych zajęć, organizacja kwartalnych spotkań zespołu nauczycieli świetlicy, organizacja wystaw podsumowujących pracę na danym etapie
- Do zadań wychowawców należy- uczestnictwo w kwartalnych spotkaniach dotyczących innowacji, zebranie pomysłów swoich i dzieci, stworzenie „kącika zaciekawień”- który będzie pomocą w dostosowywaniu zajęć i projektu do potrzeb dzieci, realizacja projektów, organizacja wystaw podsumowujących pracę na danym etapie, poszukiwanie nowych, atrakcyjnych form zajęć proponowanych dzieciom.
Przewidywane efekty działalności innowacyjnej
Świetlica-pociągiem do wiedzy w swoim założeniu ma sprawić, iż świetlica szkolna przestanie być postrzegana jako przechowalnia lub zmarnowany czas.
Dla szkoły- świetlica szkolna stanie się wizytówką szkoły. Zmieni się opinia o świetlicy
Dla ucznia- będzie chętniej uczestniczył w proponowanych zajęciach, będzie miał przestrzeń do aktywnego i twórczego spędzania czasu wolnego, nauczy się odpowiedzialności za swój proces nauki, nabędzie umiejętności gospodarowania czasu wolnego
Dla nauczyciela- będzie odpowiedzialny za proces grupowy, unowocześni warsztat pracy, nabędzie nowych umiejętności pracy z grupą
Ewaluacja
Zakładana ewaluacja zostanie przeprowadzona przez autora innowacji, w odniesieniu do różnicy w sposobie prowadzenia zajęć. Atrakcyjności metod i projektowych tematów. Ankieta zostanie przeprowadzona wśród uczniów klas II i III, którzy będą mieli okazje do porównania dwóch lat brania udziału w zajęciach świetlicowych.
Efektem końcowym będzie analiza ankiet oraz sprawozdanie z przeprowadzonej ewaluacji zawierające wskazówki i kierunki rozwoju na następne lata.