INNOWACJA PEDAGOGICZNA
,,Wychować człowieka mądrego. Wprowadzenie modelu pracy wychowawczej i resocjalizacyjnej z zastosowaniem metody tutoringu szkolnego jako profilaktyki pozytywnej problemów w polskiej szkole”.
Realizator projektu: Towarzystwo Edukacji Otwartej (organ prowadzący dla Instytutu Tutoringu Szkolnego)
Projekt sfinansowany ze środków Ministerstwa Edukacji Narodowej
Autor innowacji:
Mariusz Budzyński – tutor i trener, autor koncepcji eksperymentalnych szkół ALA Autorskich Liceów Artystycznych i Akademickich
Autorzy adaptacji innowacji do warunków szkoły: Ostałowska Janina, Kilichowska Agnieszka, Domecka Justyna, Dusza Żaneta
Czas realizacji innowacji:
Data rozpoczęcia innowacji: 7 września 2017r.
Data zakończenia innowacji: 22 czerwca 2018r.
Czas trwania innowacji: rok szkolny 2017/2018
Zakres innowacji:
Wdrożenie modelu pracy z uczniem opartego na edukacji zindywidualizowanej, której środkiem jest wspieranie ucznia w indywidualnym rozwoju.
CEL GŁÓWNY
Wdrożenie modelu pracy z uczniem opartego na edukacji zindywidualizowanej, której środkiem jest wspieranie ucznia w indywidualnym rozwoju.
CELE OPERACYJNE
- Indywidualny zrównoważony rozwój ucznia oparty na jego mocnych stronach i pasjach.
- Zbudowanie partnerskich relacji między całą społecznością szkolną.
- Wypracowanie wraz z uczniem modelu uczenia się w oparciu o jego możliwości.
- Rozbudzanie potencjału naukowego.
ORGANIZACJA
Przewiduje się ścieżkę realizacji tutoringu rozwojowego i dydaktycznego.
1. Utworzenie zespołu tutorskiego składającego się z 20 tutorów. Liderem zespołu jest dyrektor szkoły.
Innowacja skierowana jest do uczniów klas
IIId – rozwojowy
IVa – rozwojowy
IVc – rozwojowy
Va – rozwojowy
Vb – rozwojowy
VIa – rozwojowy
VIb – rozwojowy
VId – rozwojowy
VIIa – dydaktyczny
VIIb – rozwojowy
VIIc – rozwojowy
2. Dobieranie uczniów do tutora ma charakter:
TUTOR = WYCHOWAWCA, w wyniku wystąpienia większych problemów wychowawczo – dydaktycznych inni tutorzy wspierają proces wg potrzeb.
TUTOR – wybiera dzieci. W razie braku zgody dziecka, proponuje się zmianę tutora.
3. Procedura zmiany tutora.
Dopuszczamy możliwość zmiany tuttora zgodnie z opracowaną procedurą. Uczeń, jego rodzice lub tutor mogą wnioskować do lidera o potrzebie zmiany, nie częściej niż 1 raz w semestrze.
Wniosek o zmianę tutora / załącznik nr 4/
4. Informowanie rodziców o innowacji:
– zebrania klasowe
– spotkania indywidualne
– oferta edukacyjna
– media społecznościowe
– ulotka informacyjna
Kontakt:
– zebrania klasowe
– spotkania indywidualne wg potrzeb
5. Standardowy czas indywidualnej pracy
klasa III – od 5 do 15 min. co 2 tygodnie , z rodzicem do 40 min. nie rzadziej niż co 2 miesiące,
klasy IV – VII – od 20 do 35 min. jeden raz w miesiącu, z rodzicami 30 min. co 2 miesiące
Pracujemy z uczniem w pokoju tutorskim lub innym miejscu, podczas spotkań indywidualnych, zajęć dodatkowych, na przerwach przed lub po lekcjach.
6. Zadania tutora:
- Przyjęcie zasady, że współpraca tutora z uczniem jest poufna. Odstępstwo jest możliwe gdy uczeń wejdzie w konflikt z prawem lub zagrożone jest jego zdrowie czy życie.
- Opracowanie wraz z uczniem indywidualnego planu pracy, dostosowanie metod motywacji ucznia do etapu procesu. Towarzyszenie uczniowi w werbalizowaniu celów oraz w drodze do ich osiągania.
- Prowadzenie dokumentacji: Kontrakt, dziennik i ndywidualny plan pracy.
PRZEWIDYWANE EFEKTY INNOWACJI
SZKOŁA
- Budowanie trwałych, zaufanych relacji pomiędzy uczniami, rodzicami i nauczycielami.
- Zwiększenie poczucia bezpieczeństwa psychicznego uczniów, ich rodziców i nauczycieli.
- Eliminacja zachowań niewłaściwych.
- Zmiana ogólnej opinii o placówce.
UCZEŃ
- Odpowiedzialność (w tym za proces edukacyjny).
- Samodzielność, umiejętność formułowania celów.
- Wzrost samoakceptacji i poczucia własnej wartości.
- Umiejętność twórczego myślenia, podejmowania decyzji, wzrost świadomości konsekwencji.
- Budowanie trwałej relacji ze znaczącą osobą dorosłą.
- Wzrost wiedzy o samym sobie.
- Umiejętność współpracy.
- Umiejętność podejmowania działań i pokonywania trudności.
- Rozbudzenie pasji i chęci do nauki.
NAUCZYCIEL
- Świadomy rozwój, zmiana postawy autorytetu „nadanego” wynikającego z pełnionej funkcji na autorytet „osobowościowy”.
- Nawiązywanie dobrych relacji międzyludzkich.
- Tworzenie strategii (planów) dalekich i bliskich.
- Wzbogacanie warsztatu pracy.
- Rozwijanie empatii, umiejętność stawiania „dobrych” granic.
- Oddawania sprawczości uczniowi tam, gdzie jest potrzeba.
- Poczucie odpowiedzialności za proces tutorski, zwracające zaufanie nauczycielowi do tego co robi (brak narzucania form odgórnie).
EWALUACJA
Formą ewaluacji działań podjętych w innowacji będą:
- Widoczne efekty/zmiana zachowania podopiecznego – obserwacja (odnotowane w dzienniku).
- Ankieta ewaluacyjna dla ucznia stworzona przez zespół – forma graficzna „Góra”, „Drabina”.
DOKUMENTY
1. Dziennik / załącznik nr 1/
Dostęp mają: tutor, uczeń, dyrektor, rodzic.
Dziennik znajduje się u tutora, wypełniany elektronicznie. Drukujemy do podpisu.
Tutor decyduje czy zapisuje temat spotkań.
2. Indywidualny plan rozwoju / załącznik nr 2/
Cel ustalony na podstawie wywiadu z uczniem, informacji i obserwacji innych nauczycieli.
Wgląd mają: tutor, uczeń, a także rodzic i dyrektor (za zgodą ucznia)
3. Kontrakt / załącznik nr 3/
Kontrakt jest dokumentem otwartym i w razie potrzeby można go modyfikować. Modyfikacja musi być zatwierdzana przez obie strony.
Dostęp mają: tutor, uczeń.
Wniosek o zmianę tutora