logo

INNOWACJA PEDAGOGICZNA

,,Wychować człowieka mądrego. Wprowadzenie modelu pracy wychowawczej i resocjalizacyjnej z zastosowaniem metody tutoringu szkolnego jako profilaktyki pozytywnej problemów w polskiej szkole”.

 

Realizator projektu: Towarzystwo Edukacji Otwartej (organ prowadzący dla Instytutu Tutoringu Szkolnego)

Projekt sfinansowany ze środków Ministerstwa Edukacji Narodowej

 

Autor innowacji:

Mariusz Budzyński – tutor i trener, autor koncepcji eksperymentalnych szkół ALA Autorskich Liceów Artystycznych i Akademickich

 

Autorzy adaptacji innowacji do warunków szkoły: Ostałowska Janina, Kilichowska Agnieszka, Domecka Justyna, Dusza Żaneta

 

Czas realizacji innowacji:

Data rozpoczęcia innowacji: 7 września 2017r.

Data zakończenia innowacji: 22 czerwca 2018r.

Czas trwania innowacji: rok szkolny 2017/2018

 

Zakres innowacji:

 

Wdrożenie modelu pracy z uczniem opartego na edukacji zindywidualizowanej, której środkiem jest wspieranie ucznia w indywidualnym rozwoju.

 

CEL GŁÓWNY

Wdrożenie modelu pracy z uczniem opartego na edukacji zindywidualizowanej, której środkiem jest wspieranie ucznia w indywidualnym rozwoju.

 

CELE OPERACYJNE

  • Indywidualny zrównoważony rozwój ucznia oparty na jego mocnych stronach i pasjach.
  • Zbudowanie partnerskich relacji między całą społecznością szkolną.
  • Wypracowanie wraz z uczniem modelu uczenia się w oparciu o jego możliwości.
  • Rozbudzanie potencjału naukowego.

 

ORGANIZACJA

Przewiduje się ścieżkę realizacji tutoringu rozwojowego i dydaktycznego.

 

1. Utworzenie zespołu tutorskiego składającego się z 20 tutorów. Liderem zespołu jest dyrektor szkoły.

Innowacja skierowana jest do uczniów klas

IIId – rozwojowy

IVa –  rozwojowy

IVc –  rozwojowy

Va   –  rozwojowy

Vb   –  rozwojowy

VIa   –  rozwojowy

VIb   –  rozwojowy

VId   –  rozwojowy

VIIa   –  dydaktyczny

VIIb   –  rozwojowy

VIIc   –  rozwojowy

 

2. Dobieranie uczniów do tutora ma charakter:

TUTOR = WYCHOWAWCA, w wyniku wystąpienia większych problemów wychowawczo – dydaktycznych inni tutorzy wspierają proces wg potrzeb.

TUTOR – wybiera dzieci. W razie braku zgody dziecka, proponuje się zmianę tutora.

 

3. Procedura zmiany tutora.

Dopuszczamy możliwość zmiany tuttora zgodnie z opracowaną procedurą. Uczeń, jego rodzice lub tutor mogą wnioskować do lidera o potrzebie zmiany, nie częściej niż 1 raz w semestrze.

Wniosek o zmianę tutora / załącznik nr 4/

 

4. Informowanie rodziców o innowacji:

– zebrania klasowe

– spotkania indywidualne

– oferta edukacyjna

– media społecznościowe

– ulotka informacyjna

 

Kontakt:

– zebrania klasowe

– spotkania indywidualne wg  potrzeb

 

5. Standardowy czas indywidualnej pracy

klasa III – od 5 do 15 min. co 2 tygodnie , z rodzicem do 40 min. nie rzadziej niż co 2 miesiące,

klasy IV – VII – od 20 do 35 min. jeden raz w miesiącu, z rodzicami 30 min. co 2 miesiące

Pracujemy z uczniem w pokoju tutorskim lub innym miejscu, podczas spotkań indywidualnych, zajęć dodatkowych, na przerwach przed lub po lekcjach.

 

6. Zadania tutora:

  • Przyjęcie zasady, że współpraca tutora z uczniem jest poufna. Odstępstwo jest możliwe gdy uczeń wejdzie w konflikt z prawem lub zagrożone jest jego zdrowie czy życie.
  • Opracowanie wraz z uczniem indywidualnego planu pracy, dostosowanie metod motywacji ucznia do etapu procesu. Towarzyszenie uczniowi w werbalizowaniu celów oraz w drodze do ich osiągania.
  • Prowadzenie dokumentacji: Kontrakt, dziennik i ndywidualny plan pracy.

 

PRZEWIDYWANE EFEKTY INNOWACJI

SZKOŁA

  • Budowanie trwałych, zaufanych relacji pomiędzy uczniami, rodzicami i nauczycielami.
  • Zwiększenie poczucia bezpieczeństwa psychicznego uczniów, ich rodziców i nauczycieli.
  • Eliminacja zachowań niewłaściwych.
  • Zmiana ogólnej opinii o placówce.

 

UCZEŃ

 

  • Odpowiedzialność (w tym za proces edukacyjny).
  • Samodzielność, umiejętność formułowania celów.
  • Wzrost samoakceptacji i poczucia własnej wartości.
  • Umiejętność twórczego myślenia, podejmowania decyzji, wzrost świadomości konsekwencji.
  • Budowanie trwałej relacji ze znaczącą osobą dorosłą.
  • Wzrost wiedzy o samym sobie.
  • Umiejętność współpracy.
  • Umiejętność podejmowania działań i pokonywania trudności.
  • Rozbudzenie pasji i chęci do nauki.

 

NAUCZYCIEL

  • Świadomy rozwój, zmiana postawy autorytetu „nadanego” wynikającego z pełnionej funkcji na autorytet „osobowościowy”.
  • Nawiązywanie dobrych relacji międzyludzkich.
  • Tworzenie strategii (planów) dalekich i bliskich.
  • Wzbogacanie warsztatu pracy.
  • Rozwijanie empatii, umiejętność stawiania „dobrych” granic.
  • Oddawania sprawczości uczniowi tam, gdzie jest potrzeba.
  • Poczucie odpowiedzialności za proces tutorski, zwracające zaufanie nauczycielowi do tego co robi (brak narzucania form odgórnie).

 

EWALUACJA

Formą ewaluacji działań podjętych w innowacji będą:

  • Widoczne efekty/zmiana zachowania podopiecznego – obserwacja (odnotowane w dzienniku).
  • Ankieta ewaluacyjna dla ucznia stworzona przez zespół – forma graficzna „Góra”, „Drabina”.

 

DOKUMENTY

 

1. Dziennik / załącznik nr 1/

Dostęp mają: tutor, uczeń, dyrektor, rodzic.

Dziennik znajduje się u tutora, wypełniany elektronicznie. Drukujemy do podpisu.

Tutor decyduje czy zapisuje temat spotkań.

 

2. Indywidualny plan rozwoju / załącznik nr 2/

Cel ustalony na podstawie wywiadu z uczniem, informacji i obserwacji innych nauczycieli.

Wgląd mają: tutor, uczeń, a także rodzic i dyrektor (za zgodą ucznia)

 

3. Kontrakt / załącznik nr 3/

Kontrakt jest dokumentem otwartym i w razie potrzeby można go modyfikować. Modyfikacja musi być zatwierdzana przez obie strony.

Dostęp mają: tutor, uczeń.

 

Wniosek o zmianę tutora

Skip to content